Bilen har i dag blitt ett nødvendig transport verktøy for folk over hele verden, dette gjelder både transport av varer og mennesker. Det er vanskelig i dagens samfunn og kunne tenke seg ett liv uten en bil av en eller annen type. Men vi har noen organisasjoner som kaller seg de grønne og lignende som gjerne vil ha fjernet bilene i fra veien, i hvert fall de som ikke er el eller annen form for miljøvennlige drivstoff former.

Historien om VW

Mange mener att historien om VW startet opp da Hitler og Porsche startet opp samarbeidet med den godt kjente bobla som den ble kalt på folkemunne, men starten skjedde egentlig en god del år før dette. Konseptet ble først vist frem i Wien i Maschinenbau anstalt og ble så videreutviklet derifra.

Ideen til Hitler var at bilen skulle være billig og at det skulle være rom for to voksne samt til tre barn i den. Farten skulle være rundt 100 kilometer i timen, dette var hans krav til bilmodellen. Porsche fortsatte med utviklingen av konseptbilen og den første VW boble rullet ut fra fabrikken i 1938 og den fikk da navnet Type 1. Bilen ble veldig godt mottatt ute hos forbrukerne og den ble fort en populær bil blant folk flest, for dette var en bil som ikke var så veldig dyr sånn att mange tok seg råd til denne investeringen.

Den ble også bare kalt VW 1200 og 1300 da på grunn av motor alternativet man fikk, mens i England ble den fort døpt om til Beetle som betyr bille. Dette også på grunn av formen, i Frankrike kalte de den for Coccinelle som da betyr marihøne. Kjært barn har mange navn sies det.

Krigen

Krigen

Da krigen kom ble det selvfølgelig produsert mye mindre biler som var beregnet for vanlige folk og man satset mere på krigs materiell i stedet. Men man benyttet seg av Modell 1 sitt karosseri og mekanikk med noen små endringer til disse kjøretøyene.

En av disse kjøretøyene fikk navnet Kubelwagen som ble mye brukt av de tyske styrkene rundt omkring i Europa, man kan vel si at selve karosseriet ikke ligner mye på bobla men opprinnelsen til form og det mekaniske kommer faktisk i fra bobla. En annen modell som også ble mye brukt under krigsårene var Scwimmingwagen, den var beregnet også til bruk på vannet.

Etter krigen

Den neste modellen som folk flest husker godt er Transporter, den kom ut i 1950 etter rundt tre år på tegnebrettet. Denne bilen ble også en enorm populær bil, hovedsakelig bland små bedrifter som hadde behov for litt større lastekapasitet, men mange privat folk likte også bilen for her hadde man veldig god plass. Her hadde man muligheten til å sette inn flere seter og i tillegg hadde man god plass til bagasje, En ypperlig familiebil.

Etter krigen

Allerede året etter at den første bilen rullet ut i fra fabrikken kom de ut med en egen camping bil variant av Transporter, en modell som også viste seg å bli en storselger for firmaet.