Nyere Corvetter

Det er mange som har bil som hobby, og det gjelder vel i de fleste aldersgrupper og samfunnsgrupper. Bli typer man interesserer seg for varierer jo etter smak og behag. Men når det gjelder kostnader er nok de mere billige merkene man da gjerne tar for seg og pusser opp. Andre igjen bryr seg ikke så mye om prisen, men det er merket og modellen som teller. Mange har en lidenskap for de Amerikanske bilene, da gjerne de litt eldre. Men det har jo kommet mye fint derifra i de siste årene også.

C4

C4

Da tiden for C3 var kommet for utbytting lanserte Chevrolet C4 serien, den besto av forskjellige modeller og en del av dem har blitt samlerobjekter blant entusiaster verden rundt. Her kom noen av de nye modellene i 1984 med hatchback karosseri, det var da at man fikk en mere rett bakpart på bilen. Bakdøren erstattet det gamle koffertlokket. De mest populære bilene i denne serien var nok ZR1, Grand Sport og Speedster. Her var det sportsbiler som gjeldt med L83 motoren og mye nytt innen digitale instrumenter. Det ble benyttet fler typer motorer på disse bilene, LT5 motoren som var vanlig i ZR1 serien hadde omtrent 375 hestekrefter. Med disse bilene kom også mye nytt når det gjeldt det tekniske og materialer, med nye topper, eksos system og kam økte de effekten på LT5 motoren med 30 hestekrefter til 405 hestekrefter. Det resulterte i at bilene ble en av de raskeste som fantes ute på veiene og ble veldig populære blant mange. Det ble også lagd en spesial utgave av motoren Callaway SledgeHammer, det var en Twin Turbo Corvette som hadde en motor med hele 880 hestekrefter. Det ga en toppfart på omtrent 410 km/h og var da den raskeste gatebilen i verden på den tiden. Chevrolet kom også med flere spesielle modeller, Indy Peace Car var en av dem. Den ble spesielt lagd for Indianapolis 500 og det ble kun produsert 527 eksemplarer av denne modellen. Grand Sport var en annen spesial modell de kom ut med, det var for å markere enden på C4 serien. Denne modellen ble det produsert 1000 stykker av, 810 kupe typer og 190 kabriolet typer. Modellen ble utstyrt med LT4 motoren som selvfølgelig var en V8 og hadde rundt 330 hestekrefter, gikk nok bra nok det og tenker jeg. Men det ble ikke den siste modellen i serien, de lagde en til før de la ned C4 serien. Det var Collector Edition som de produserte litt over 5400 eksemplarer av.

Konsept og racing biler

Konsept og racing biler

Det ble under denne tiden som C4 serien pågikk også lagd konsept biler, CERV III var en av disse. Den ble vist frem under Detroit Automobile Show i 86 som en prototype av Corvette Indy bil. ZR2 var en annen modell, her var det satt inn en spesiell motor på 7,4 L av typen Big Block som ytet 400 hk. Denne bilen ble senere solgt på auksjon for 65 000 US dollar, en ganske dyr bil på den tiden ja.