Nascar Mustang

Amerikanske biler er manges store lidenskap, entusiaster og samlere gjør ganske mye for å komme over visse biltyper. De Amerikanske bilene er ettertraktet over det meste av verden, særlig de litt eldre modellene som bilene i fra 50 tallet og opp til 70 tallet. Vi har heldigvis fått mange av disse bilene hit til landet og de blir stadig vist frem på forskjellige arrangement. Men det er ikke bare bilene i seg selv som er populære, den Amerikanske motorsporten har også mange tilhengere.

Nascars historie

Stedet de hele startet var på Daytona Beach i Florida, dette var ett kjent sted for å sette farts rekorder. Det perfekte stedet heter Bonneville Salt Flats, en ganske flat og lang strekning hvor de i perioden 1905 og frem til 1935 satte 15 farts rekorder.


Nascars historie

De første organiserte bil løpene startet opp i 1935 langs stranden og veiene rundt omkring i området. Denne løypen var på rundt tre kilometer og disse racene ble fort populære. Mange av sjåførene var de som hadde kjørt som spritsmuglere under depresjons tiden, de var vant til fart og kunne virkelig mestre bilene som de også hadde modifisert. Man så fort att det var behov for faste regler og ett fast program for disse racene. For de forskjellige banene hadde egne regler så det kunne fort bli noe forvirrende både for sjåførene og for publikum. Det var da Bill France og noen av sjåførene satte seg ned og de etablerte de Nascar i 1948.


Nascars historie 1948

Bill France var selv en ganske god fører og stilte opp i flere løp i Daytona Beach, han overtok driften av banen i 1938 og det var da tankene rundt omleggingen kom. Han tenkte at om at bilene var originale og uten å bli modifisert ville det kunne trekke mere folk til løpene. For da kom sjåførens prestasjoner frem, man hadde da like kraftige motorer og kunne ikke nyte fordelene av kraftigere motorer. Han arrangerte det første løpet i 1949 på Charlotte Speedway banen, den nye klassen hadde fått navnet Strictly Stock Divisjon. I dette første historiske løpet vant Jim Roper, den egentlige vinneren Glenn Dunnaway ble disket fordi han hadde modifisert bilen. Strickly Stock Divisjon byttet navn til Grand National og etter noen år ble det tillat å modifisere bilene noe, men da kun for sikkerheten og minimale ytelses modifikasjoner.


Nascars idag

Nascar banene

Det er fortsatt noen av de gamle banene i fra starten av som fortsatt er i bruk i dag, noen av de eldste av dem er Darlington Raceway og Martinsville Speedway som begge åpnet i 1950. Men den banen som er eldst er Indianapolis Motor Raceway som brukes i dagens Sprint Cup, den åpnet i 1905. De fleste banene var ovale om hadde en lengde på 800 eller 1600 meter, den store endringen kom i 1950 da Darlington Raceway åpnet. Den var på 2,22 kilometer og var bredere, brattere og var vesentlig raskere enn de andre banene. Banen krevde da mye mere av både sjåførene og bilene, banen var hovedbanen innen Nascar fem til 1959 da den nye Daytona Internasjonal Speedway banen åpnet og overtok som hovedbane.