Cadillac, Lindcoln, Chevrolet og Malibu er biler som vi har sett på så tidligere. Flere av disse merkene ble til for og konkurere med det store merket som var Ford. Det blir da Ford som blir neste valget.

Ford

Henry Ford er vel den mest kjente mannen i bilhistorien, Med sin T- Ford vart det fart på bilindustrien. Det var også Ford som hadde det første samlerbåndet sies det, men det er ikke helt riktig, for det var Oldsmobile som startet samlerbånd prinsippet for biler syv år før Ford gjorde det.

Ford sin første bil som selskapet produserte var en A modell, men Ford hadde før det lagd sin første bil allerede i midten av 1890 tallet og sin første racerbil i starten på 1900 tallet to år før A modellen kom ut. T- Forden kom i 1908, 5 år etter A modellen.

T- Forden blir betegnet som den første folkebilen som det ble produsert over 15 millioner av. Det var den første bilen med en type pedalbetjent to trinns gearkasse. En av grunnene til at nettop denne modellen ble så populær var prisen, noe som samlerbåndet gjorde mulig. Samlerbåndet reduserte tiden med og sette sammen en bil med nesten 10 t, noe som gjorde stort utslag på lønns kostnadene. Den ble så populær at etter 10 år var halvparten av den Amerikanske bilparken en T- Ford, det sier jo alt. Den siste T- Forden forlot samlerbåndet i 1927 og ble da erstattet med Modell A, som også den første Forden het.

Modell A

Når T- Forden`s salgstall gikk betraktelig ned ble det lansert en ny modell i slutten av 1920 tallet. Den fikk navnet Modell A samme som den første Forden het. Denne modellen ble produsert i bare fire år, kort i forhold til T-Fordens 18 år.

Med modell A kom det flere nyheter i bilverden, som hydrauliske bremser og gear noe som igjen gjorde Ford til et populært bilmerke, Model A ble produsert i over fire millioner eksemplarer, salget gikk også her veldig bra.

Det var i begynnelsen av 30 årene at Ford startet med 8 sylindrede motorer i v form, den populære V-8 som igjen gjorde at Ford økte sine salgstall og utviklingen gikk fort videre.

Det ble flere merker Ford lanserte utover med tiden, som Mercury i slutten av 30 årene, Thunderbird i midt 50 tallet. Men det var ikke bare biler og lastebiler Ford produserte, det ble også produsert fly, dog i liten skala i 20-30 årene men dette tok seg opp under den andre verdenskrig da han bygget verdens største flyfabrikk hvo det ble produsert B- 24 fly til det Amerikanske flyvåpenet.  Ford lagde også lastebiler fra midten av 20 årene, modeller som AA, BB og TT var noen av dem, det ble etterhvert også picuper og vaner på programmet. Muskelbiler som Mustang, GT 40, P68 og P69 mm.

Ford har igjenom tiden hatt over 150 modeller av vanlige biler i sitt program, med vans,lette lastebiler, traktorer, busser, militær kjøretøyer og consept biler kan man legge til over hundre til. Så utvalget til Ford har vært enormt opp igjennom årene. Det var noe om Ford sin historikk og utvikling. Vi fortsetter serien i neste artikkel, så bli med videre.