Gamle klassiske Amerikanske biler er populære verden rundt, også bland entusiaster her i landet har det blitt mange som har det som hobby. Noen foretrekker store biler som bare flyter bortover mens andre foretrekker mindre muskel biler som har en enorm kraftig motor. Men det er jo forholdsvis dyr hobby man begynner på, innkjøp, fortolling om man kjøper den i utlandet, reparasjoner og vedlikehold koster også en god del penger.

Corvette C1

Corvette C1

Corvettes første modell ble bygd i 1953, da som en konseptbil. Det var Harley Earl som so for designet av bilen og den ble vist frem på GM Motorama samme året. Den første generasjonen av Corvette blir også kalt modell C1, den ble produsert i fra 1953 til 1962. Den hadde en rekkesekser som ytet 150 hestekrefter og var ment som en utfordrer til Jaguar si XK 120 modell. Det første året ble det produsert bare 300 biler, med stor etterspørsel økte de antallet neste år til noe over 3500 biler. Det ble gjort flere forbedringer hvert år som C1 ble produsert. Etter to år kunne man få velge om man ville ha rekkesekseren eller en V8 motor på 240 hestekrefter.  I 57 kom det med enda en ny motor, en 283 CI som ytet opp til 270 hestekrefter. Her ble også direkte innsprøytning systemet benyttet samt at man nå kunne få den med fire trinns gir kasse. Karosseriet endret seg ikke så mye under C1 tiden, men noen små endringer ble gjort der og på interiøret. Det siste året C1 ble produsert var i 1962, da hadde man igjen skiftet ut motoren til en 327 som ga hele 360 hestekrefter. Totalt ble det produsert nesten 70 000 biler av denne modellen.

Corvette C2

Corvette C2

I 1963 kom C2 generasjonen ut, da var det gjort en del forandringer på karosseriet og modellen Corvette Sting Ray ble introdusert. C2 ble produsert i fra 1963 frem til 1967, det ble nesten 120 000 biler av denne modellen. Man valgt å fortsette med de samme motorene som satt i de siste C1 modellene frem til 1965, da byttet de i fra smal blokk til big blokk motorer som ytet i fra 390 til 435 hestekrefter. Fort nok for en liten og lett bil på rundt 1500 kilo. Det ble gjort forbedringer hele tiden også på denne generasjonen, bedre styring, oppheng, fjærer og bremser. De startet også opp ett nytt prosjekt i 1963 med modellen Grand Sport, disse bilene var vesentlig lettere en gate bilene og var beregnet kun på banekjøring. Det var Zora Arkus Duntov som sto for denne ideen og utviklingen, planen var og bygge rundt 125 biler for bruk i internasjonal racing. Men prosjektet ble stoppet etter kun fem biler. Alle disse fem bilene har overlevd livet på banen og er i dag i gode hender hos private eiere, man kan vel bare tenke seg hva en slik bil vill koste om den blir lagt ut på markedet i dag. De sier det er den mest verdifulle Chevrolet modellen som finnes i dag, jeg tviler ikke.