Fart har fasinert mange mennesker opp igjennom årene, enten det er på land, på vannet eller i luften. Farts rekorder brytes hele tiden og ny teknologi utvikles også hele tiden. Men det er mange som holder på den gamle klassiske stilen, som for eksempel eldre Chevrolet Corvette. Det har blitt lagd syv serier av denne sportsbilen, den nye C8 serien startet opp nå i år og den skuffer heller ikke entusiastene.

Corvette C3

Corvette C3

Da her vi kommet til C3 serien av Corvette, den ble produsert i fra 1968 og til 1982. I disse årene ble det produsert nesten 550 000 eksemplarer av C3 serien. Modellen Sting Ray fortsatte frem til 1976 samt at i denne perioden lanserte de også Marko Shark II, Astrovette, ZL 1, ZR 1, ZR 2, Indy 500 Pace Car og Collector Edition. De først bilene av C3 hadde fått endret litt på karosseristilen i fra C2, T tak, nytt interiør og ny gir kasse. Standard motoren ble en Small Block V8 på 5,4 L som yter 300-350 hestekrefter. Året etter ble den byttet ut med en 350 motor på 5,7 liter som ytet mellom 180 til 255 hestekrefter, bare å velge motor etter lommeboka her. Det ble hele tiden gjort små endringer på interiøret og karosseriet samt en del tekniske endringer, men formen forble ganske lik hele tiden. Det kom flere motor alternativer som 427 Big Block på 7 L som yter 435 hestekrefter, 427 ZL Aluminium motor på 430 hestekrefter og en 454 Big Block V8 på 7,4 L som ga opp til 425 hestekrefter. Spesialmodeller som Marko Shark kom i 1963 som konsept bil, Astrovette ble lagd i bare tre eksemplarer i 1968, beregnet på de tre astronautene som var på Apollo 12. Det samme året kom ZL 1 men en 460 hestekrefters motor, etterfulgt av ZR 1 og ZR 2 i 70 til 72. Neste spesialmodell vart Indy 500 Peace Car som kom i 1978 og til slutt Collector Edition i 1982.

Corvette C4

Corvette C4

C4 serien startet i 1984 og gikk frem til 1996, denne serien ble produsert i litt over 350 000 eksemplarer. C4 serien fikk ett helt nytt karosseri, det var designeren Dave McLelland som sto for denne endringen. Det var en god del mennesker som mente at dette ikke var noe pent, men den ble godt mottatt totalt sett allikevel. Den første modellen ble utstyrt med 350 motor som ga beskjedene 205 hestekrefter, men etter kun ett år fikk man valget mellom forskjellige motorer med toppmotoren som var på hele 405 hestekrefter, passer litt bedre på en slik bil ja. Det ble også i denne perioden lagd konseptbiler, det var Cerv III, ZR2 og Corvette GTP. I 1990 kom de ut med ZR-1, de hadde syv verdensrekorder med denne modellen på fart og gjennom snittfart over lengre løp. De utviklet også en spesial motor som man kunne få kjøpt ekstra til sin Corvette, det var B1K Callaway Twin Turbo. Dette monsteret av en motor gav hele 880 hestekrefter, noe som var ganske enormt på slutten av 80 tallet.