Amerikanske biler er det mange som her en interesse for i Norge. Endel har biler selv mens mange bare drømmer om og ha en god gammel Amerikaner.

Dodge har lagd mange forskjellig biler. Jeg skal se litt på et knippe av dem i denne artikkelen. Mulig det blir mer enn bare denne også da det er mange biler.

Dodge

Dodge ble startet opp tidlig i 1900 tallet med blandt annet brødrene Horace og John Dodge som var hoved investorene. Men det var ikke Dodge de het fra starten av, firmaet ble først etablert under navnet Dodge Brothers Comany.

Under den første tiden leverte de deler og utstyr til bilindustrien som holdt til i Detriot. Det var ikke før i 1914 at de startet og lage sine egene biler som gikk under navnet Dodge Broders Brand.

 

Fabrikken som het Dodge Main Faktory lå i Hamtramck, ett distrikt inne i Detroit. Der holdt de det gående der fra 1910 og helt til de stengte dørene tidlig i 1980.

Da begge brødrene døde i 1920 valgte familien og selge firmaet, det ble da solgt til firmaet DillonRead & Co i midten av 1920 tallet for og igjen bli solgt videre til Chrysler etter bare tre år.

Men merket fortsatte under navnet Dodge, med de første modellene som fikk navn som Dodge 330, 400, 440, 600, 880 og custom 880.

Så begynte man og bytte ut tall navnene til litt mere vanlig modellnavn som, Eight, Fast four, Senior, Six, Regent, Mayfair og Kingsway.

Da brødrene lanserte sin nye model Dodge Model 30 med en fire sylindret motor på 35 Hk var det en stor konkurent til Fort sin T- Ford, suksessen var et faktum. De ble rangert til andre plassen i salgs statestikken allerede i 1916, ikke dårlig etter så kort tid på markedet.

Det tok heller ikke lang tid før vi fant merket her i landet etter at de startet opp i Usa, allerede i midten av 1910 tallet at Aktieselskapet Auto startet importen av merket, noe de gjorde i ca 15 år.

I de første årene produserte de kun personbiler, men de utvidet fort sin virksomhet og startet med og lage lastebiler allerede i 1917 som var ment for det Amerikanske militære, etterspørrselen økte blandt vanlige folk og de valgte da og legge dem ut til salg sammen med bilmodellene.

Under Chrysler fortsatte som sagt merket med egene modeller, bilene ble lagt i samme prisklasse som Plymouht og DeSoto og salgsstatesikken mellom disse merkene svinge hele tiden men de holdt seg rimelig nære hverandre hele tiden.

De fikk et godt rykte på sine lastebiler og jeep lignende kjøretøyer under krigen, sterke og solide kjøretøy som man kunne stole på. Dette benyttet de seg av etter krigen, med og fortsette personbil produksjonen med solide og holdbare biler.

I de første årene etter krigen gikk salget strykende, med så kom det dårligere tider for hele bilindustrien og Dodge slet som alle de andre merker. Man måtte tenke nytt for å friste kundene.

En av tingene som ble gjort var å lage en helt ny motor. V8 som fikk navnet Red Ram Hemi, en mindre utgave av den da allerede godt kjente Hemi motoren.

Det var det vi fikk med oss denne gangen, men fortsetter med Dodge i neste artikkel.