Bilcross en vel den delen innen bilsport som en kan utøve uten å være redd for å måtte tømme lommeboken helt. Bilene selges etter løpene, og alle kan legge inn bud på dem. Prisen er fast og pr i dag 11.000 Nok, pluss gebyr for å gi bud som er 375,- kroner. Alle kan legge inn så mange bud som de vil mot å betale gebyret for hvert bud – dette gjelde også eieren av bilen. Når bilen er solgt kan det kun fjernes personlige eiendeler som stol, belte og lignende. Men bilen må ellers leveres godkjent, med godkjente dekk og veltebur. Det er som spesielt med denne sporten er at alle som fylt 14 år kan du delta i trening og allerede ved fylte 15 kan du delta i konkurranse.

Løpene startet i 1981

Den første til å arrangere bilcross løp var på Hakavika og det var NMK Kongsberg som stod som arrangør av Norges første bilcrossløpet den gangen. Det er imidlertid NMK Eiker som står for arrangementene nå etter de tok over ansvaret for banen. Denne sportsgrenen stammer fra Sverige men kom over grensen til Norge og har siden fått stor interesse og vært et springbrett for karrieren til mange innen motorsport.Det første billøpet derimot som skulle arrangeres var av KNA var allerede i 1912. Dette skulle være et israce på Bunnefjorden utenfor Oslo. Det trakk 10.000 mennesker og måtte avlyses på grunn av et totalt kaos. Arrangøren fikk klager på alt for aktiv markedsføring så alt for mange møtte opp, litt utrolig for oss som lever i dag med vårt media sirkus og ikke drar publikum på langt nær disse tallene.

Koster ikke skjorta

Koster ikke skjorta

Bilene kan kjøpes for 11.000 nok pluss avgift på bud til 375, dette gjelder alle biler som deltar uansett plassering de skulle oppnå. Men det kan også komme mange tillegg. Stol, belte, drakt, hjelm og så kaster fort 15.000, – Frakt, bilhengere og startavgift og en haug med reparasjoner gjør dette til sporten der du må kunne mekke selv for å komme deg videre. Når det er større arrangement finnes det eksempler på at noen bruker opp mot 100.000 for å «piffe» opp bilen sin så den skal holde hele veien opp i en eventuell finale. Disse legger kanskje inn 10 til 20 bud for å øke sjansen for å beholde bilen. Mange holder seg til de uskrevne reglene og byr ikke på biler til venner og kamerater.

Alders og gruppeinndelings regler

Ungdom på bare 14 år kan trene på lukket bane, allerede som 15 åring kan du konkurrere. Som alle skjønner så tenger en ikke førerkort, men en lisens som utstedes. Landsfinalene deles opp i 4 I år så kjøres finalene. Veteraner kjører29 Juni men NMK Hønefoss som arrangør. Juniorer den 3 august men KNM Konsmo som arrangør. Den kjøres det for damer med KNM Valdes som arrangør og avsluttes med hoved finale den 24 august hos KNM Gardermoen dette har blitt en landsdekkende forholdsvis billig folkesport med årene, neste år er det kanskje deg?