Det og ha en Amerikansk bil, motorsykkel eller en lastebil er drømmen for mange. Det har også blitt importert en god del av disse kjøretøyene med årene.

Det er en spesiell opplevelse og eie og kjøre disse Amerikanske modellene, det er også noen som sier at de ikke kan skjønne hvorfor dette skal være så spesielt.

Det er vel egentlig ikke så rart, noen liker de minstekjøretøyene mens andre liker de største kjøretøyene.

Peterbilt

Det var i Texas i byen Denton at firmaet Peterbilt ble etablert på slutten av 30 tallet. T A Peterman var mannen bak Peterbilt Motor Company, han drev da allerede et ganske stort sagbruk og hadde behov for en rask og effektiv transport av tømmeret.

Han skaffet seg en del kjøretøy i fra det militære overskudds lageret og startet å eksperimentere med ulike varianter med motorer, gir og chassis for og finne den beste løsningen for sitt behov.

Han klarte og finne de beste løsningene og fikk lagd noen gode lastebiler. Han hadde en stor fordel ovenfor konkurrentene da han ikke hadde noen gjeld eller dyre fabrikk lokaler og bekymre seg over.

Han startet med salget av mellomstore og store lastebiler samme året som han etablerte firmaet og salget gikk bra i fra første stund. Det var virkelig behov for hans løsninger ute på markedet.

Men dessverre døde han bare fem år senere og hans kone solgte da firmaet til syv av de ansatte men beholdt eiendommen fabrikken lå på.

Det ble så solgt videre til Pacific Car & Fondery Co som hadde bilfrakter vogner til tog som hoved produkt. De hadde allerede kjøpt opp en av konkurrentene som var Kenworth og satset da mere og mere på lastebiler.

I dag heter dette firmaet PACCAR.

Kenworth

Kenworth ble startet av brødrene Louise og George Gerlinger i starten på 1910 tallet, firmaet fikk da navnet Gerlinger Motor Car Works. Det lå da i Portland som ligger i Oregon.

De bestemte seg raskt å produsere sin egen lastebil med kraftigere motorer en de motorene som var på markedet den gangen.

Den første modellen de kom ut med var Gersix, den ble fort populær innen tømmer transporten. Her var det bra med krefter og konstruksjonen var også veldig bra.

De valgte så å flytte firmaet til Tacoma som ligger i Texas, her traff de på forretningsmannen E K Worthington som viste sin interesse for selskapet. Det ble til at han og hans partner Fredrik Kent overtok selskapet etter bare fem år i drift.

De skiftet da navn på selskapet til Gersix Motor. To år senere pensjonerte Kent seg og overlot sin del av selskapet til sin sønn Harry.

Salget holdt seg bra og de omorganiserte hele bedriften og skiftet igjen navn, da til Kenworth Motor Truck Company. Navnet kom de frem til med å kombinere sine navn Ken og Worth.

De utvidet virksomheten med å lage også busser og traktorer og ble det første merket som innførte dieselmotorer som standard på sine lastebiler.

Firmaet ble solgt til The Pacific Car and Foundry Company i midten av 40 tallet men merket blir fortsatt produsert under Kenworth navnet.