Da har vi sett på noen forskjellige klubber i Norge. Både de landsdekkende og de lokale klubbene, sett litt på hva de driver på med av arrangement og tilstelninger. Da går vi over til og se litt på bilene som er populære i amcar miljøet i Norge. Det blir vanskelig og si hvem som er mest populær da man selvfølgelig har forskjellig smak og meninger om de ulike typer biler.

CADILLAC

Cadillac er vel noe av det grommeste i cruiser miljøet. Store tunge biler som er bygd for crusing, ikke for fart, er det mange av i Norge som har som drømmebilen. Da ser litt på historien om Cadillac. Firmaet hadde sin spede oppstart i Detroit i 1902, det var ingeniør Leland som sammen med L.Bowen og W. Murphy som stod for det nye firmaet. Det fikk navnet Cadillac Automobile Company. De første bilene var med bare ensylindret med 10 hk og minnet mye om A- Forden, Cadillac fikk ganske snart ordet på seg for og være mere solide biler en konkurentene sine biler og fikk publikums sin store interesse etter en bilutstilling i 1903, på den utstillingen fikk de inn mer en 2000 bestillinger og da var suksessen gjort.

Og Cadillacs utvikling gikk videre, de var de første serieproduserte bilmerket med elektrisk starter, v- 8 motoren, elektrisk lysanlegg og batteritenning. V-8 motoren ble i 1915 lagt inn i masseproduksjonen, men i ca 1930 ble det også produsert biler med både V-12 og V-16 motorer i bilene. Cadillac hadde da fått status som kraftige luksusbiler og salget gikk strykende helt til 1932 da de slet med salget og vurderte å legge ned hele produksjonen. Etter en omlegging i markedsføringen tok imidlertidig firmaet seg opp igjen og klarte å overleve.

I 1940 og fremmover begynte bilene og ligne litt på dem vi gjerne finner i Norske Amcarklubber og som eierene stolt viser frem på utstillinger og treff rundt om i landet. De mest kjente modellene er De Ville, Fleetwood og Eldorado. Cadillac beholdt sine modeller store helt frem til bensinkrisen i 1973 da de begynte å lage mindre utgaver og de lanserte også den første diesel bilen i 1979. Der avslutter vi historien om Cadillac og fortsetter med en av konkurentene nemlig Lincoln.

LINCOLN

Lincoln var vel og regne som den største konkurenten til Cadillac, store luxeriøse biler med god kvalitet. Lincoln startet opp i 1917 av H M Leland som også stod for Cadillac`s begynnelse. Det var vel ingen overaskelse at de fort ble en stor konkurent til nettop Cadillac. Men Leland måtte gi seg også her for Henry Ford kjøpte opp bedriften da den havnet i økonomiske vanskligheter, men merkenavnet bestod og produksjonen fortsatte.

De mest populæreste modellene var nok Continental, Zephyr og Town car av de eldre modellene, av de nyere variantene er det Navigator, MKC, Blackwood, Aviator og Mark LT.

Modellene til Lincoln og Cadillac har mange likhetstrekk opp gjennom årene, ikke så rart med tanke på at grunleggere splitter opp for og konkurere med hverandre. Der avslutter jeg artikkelen for i dag, men fortsetter med bilene i neste artikkel så bli med videre i Amcar miljøet.